تاریخچه نمایشگاه های ایران و جهان

فهرست مطالب

 برای یافتن ارزش و اهمیت نمایشگاه ها، باید نگاهی به قدمت و سیر تکامل این راه طویل در طول دوره های گذشته تاکنون داشته باشیم.

ابتدایی ترین روش های معامله در دوره های قدیم، مبادله کالا به کالا بوده به صورتی که با توجه به ارزش کالای دریافتی باید کالایی به همان ارزش  به طرف دیگر معامله می دادند امروزه اینگونه مبادلات با اسم  مبادله تهاتری  شناخته میشود.

از آنجایی که در قدیم ایام امکان فراهم کردن تمام احتیاجات به صورت روزمره مقدور نبود و امکان شناسایی افرادی که بتوانند این  نیازهای را برطرف کنند وجود نداشت، صاحبان و دارندگان کالا و خدمات در محل هایی کنار هم جمع می شدند و کالاهایی که نیاز نداشتند را با کالاهایی که احتیاجات داشتند مبادله و تعویض می کردند.

قبل از دوره پیدایش و رواج سکه هم نمایشگاه ها برپا می شدند. میتوان اینگونه پنداشت که عامل تاثیر گذار در پیدایش و رواج سکه برگزاری این نمایشگاه ها بود.

با تداوم نمایشگاه ها و تغییر شکل  روش های عرضه و برپایی نمایشگاه در مدت زمان زیاد باعث شکل گرفتن نمایشگاه های پیشرفته شد‌.

اولین نمایشگاه ایران و جهان

تا پیش از سال ۱۸۵۱ میلادی نمایشگاه های متفاوتی در سراسر دنیا با عنوان ها و موضوعات بسیار متفاوتی از هم برگزار گردید که در زمان خود دارای اعتباری زیادی بوده است.

 اولین نمایشگاه جهانی در سال ۱۸۵۱ در محلی به نام کریستال پالاس در شهر لندن پایتخت انگلستان در پارکی به نام هاید، به اسم “نمایشگاه بین المللی کالاهای جهان” برگزار شد.

۱۴۰۰ غرفه دار از تمام جهان در آن شرکت نمودند.ایران نیز در مکانی به بزرگی ۹۲ مترمربع  یکی از شرکت کنندگان بود.

 این نمایشگاه در موقع خود به گونه ای مورد توجه بود که جمعیتی  بیشتر از چند میلیون نفر برای دیدن نمایشگاه به آنجا رفتند.

چنان تاثیری بر روی  نمایشگاه های سنتی آمریکا  بر جای گذاشت که در سال ۱۸۵۲ آمریکا اولین نمایشگاه بین المللی خود را در نیویورک برپا کرد.

در سال های بعد نمایشگاه های مختلفی در بسیاری از نقاط اروپا برگزار شد ک هرکدام  تلاش در بهتر برگزار شدن نمایشگاه خود داشتند.

 نمایشگاه ها در طول دوران خود به دلیل جو حاکم  در زمان خود دستخوش تغییراتی شده است.

 پیشنهاد ساخت سالن نمایشگاه با قطعات از هم جدا و فاصله و با بهره بردن از تکنولوژی  که در آن دوره زیاد مطرح نبود و چنین ایده ای مشکلات و مقاومت های زیادی در پی داشت.

 این ایده  باعث تحولی بزرگ در صنعت ساخت و ساز شد، شیوه ای که امروزه از رایج ترین روش های ساخت و ساز محسوب میشود.

  از دیگر مصداق های  آشکار و ماندگار ارائه تکنولوژی و فناوری جدید، نمایشگاه سال ۱۸۸۹ پاریس است، در این نمایشگاه مهندسی به نام ایفل سعی داشت که  طرح برج ایفل را به نمایش بگذارد و سالهای سال مقامات با این طرح مخالفت می کردند  زیرا فکر میکردند اجرای این طرح به قدمت تاریخی شهر آسیب می رساند. پس ایفل بر این باور بود که تنها راه  اجرا و نمایش این طرح در نمایشگاه است.

 برج ایفل در  ابتدای  محوطه نمایشگاه ساخته شد و در پشت آن سالن نمایشگاه که از تکنولوژی خاصی برخوردار بود  برگزار شد. یکی از خدماتی که فرارنگ به شما می دهد غرفه سازی ارزان و همینطور غرفه سازی است. می توانید برای اطلاع از قیمت ها با ما همراه باشید.

 برگزاری نمایشگاه به سرعت در حال توسعه و پیشرفت بود و کشورهای زیادی وارد این صحنه شدند و قدم در راه برگزاری نمایشگاه گذاشتند‌.

 چون در هر صحنه  و حرکت اقتصادی وجود متخصصانی برای چگونگی برگزاری و تدوین  لازم بود، از این رو با تلاش و گفتگو  نمایشگاه های بین المللی در دهه بیست همانند بروکسل، بوداپست، کلن، فرانکفورت، میلان، پاریس و…  اتحادیه  نمایشگاه های بین المللی را در سال ۱۹۲۵ میلادی پایه گذاری کردند.

 ماهیت این سازمان بین المللی غیرسیاسی و غیرانتفاعی است که در تلاش برای افزایش و بهبود کیفیت برگزاری نمایشگاه ها، مقررات درست و روش های برگزاری نمایشگاه ها، دوره های آموزشی برای افراد خود برگزار میکند و  و دارای  کمیته های مختلفی در درون خود است.

  از ایران ابتدا شرکت سهامی  نمایشگاه های  بین المللی  ج.ا. ایران و در سالهای بعد  شرکت های نمایشگاهی  تبریز، مشهد، شیراز، اصفهان و کیش توانسته اند عضو اتحادیه نمایشگاه های بین المللی شوند. 

تاریخچه کوتاهی از برگزاری نمایشگاه ها در ایران

در ایران نیز مانند کشورهای دیگر، با برپایی  بازارهایی بر سر راه های مسیری ک پر تردد  جهت مبادله های تجاری  بوده است اقدام نموده است.

همانطور که قبلا گفتیم حضور چندی از بازرگانان در سال ۱۸۵۱ میلادی  که همزمان با  پادشاهی میرزا تقی خان امیرکبیر بود،در نمایشگاه لندن بوده است.

 از اولین اقدام برای برپایی نمایشگاه تخصصی می توان  به نمایشگاه بین المللی تولیدات صنعتی  کشور ایتالیا در سال ۱۳۳۷ در تهران اشاره کرد.

 بعد از آن وزارت امور اقتصاد و دارایی در سال ۱۳۴۷ در پی برپایی نمایشگاه های صنعتی، شرکت سهامی   بود که از سال ۱۳۵۲ به بعد همه ساله در فصل های شهریور و مهر ماه اقدام به اجرای  برگزاری نمایشگاه کرد.

 در سال ۱۳۵۳  شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی از وزارت و دارایی جدا  و به وزارت بازرگانی ملحق شد.

بعد ها و با گذر زمان و تغییر شیوه  برگزاری نمایشگاه ها، نمایشگاه های بین المللی پس از برگزاری بیست و ششمین دوره خود در سال  ۱۳۷۹  جای خود را به نمایشگاه های تخصصی تا به امروز داد.

 تفاوت نمایشگاه مواد خوراکی با نمایشگاه صنعتی

در نمایشگاه های مواد غذایی، غرفه های زیادی برای نمایش و عرضه  مواد غذایی شکل میگیرد که انواع غذاهای محلی، غذاهای سرد و گرم، کنسروها، غذای کودک و سالمند در آن ها  به نمایش گذاشته می شود.

 این نمایشگاه ها فرصتی مناسبی است برای شرکت ها و کارخانجاتی که در راستای  تولید مواد غذایی  تلاش میکنند تا  محصولات خود را به مردم و مشتریان معرفی کنند.

 نمایشگاه صنعتی درصدد به نمایش گذاشتن محصولات صنعتی  مثل  قطعات ماشین آلات  و لوازم جانبی و .. است که ممکن است برای همه ی افراد معمولی جامعه مورد نیاز اساسی نباشند.

بیشتر برای کسانی که در این حرفه هستند مناسب است.

 فرارنگ در مقایسه با  رقیبان خود از  کیفیت بسیاربالا و قیمت های مناسب  بهره مند است و دارای  سابقه طولانی در امر  تولید و فروش  وسایل صنعتی است.

[wp-review]

آخرین مقالات فرارنگ
مطالب ما را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button