نکات مهم در طراحی غرفه های غذایی

فهرست مطالب

امروز قصد داریم غرفه های غذایی را به شما معرفی کنیم. اگر قصد خرید یا فعالیت در غرفه های غذایی را دارید، با ما همراه باشید. غرفه های غذایی، مجموعه رستوران، کافی شاپ و فست فودهایی هستند که در مراکز تفریحی و تجاری تاسیس میشوند. این غرفه های غذایی دور تا دور یک محل تاسیس میشوند که به فود کورت معروف هستند. در وسط این غرفه ‌ها، میزها و صندلی هایی قرار دارند که افراد میتوانند برای سرو غذا از آنها استفاده کنند. در غرفه های غذایی، امکان سرو غذا وجود ندارد و تنها سفارش و تحویل غذا صورت میگیرد. در این غرفه ها، تنوع غذایی و نوشیدنی بالا میباشد؛ به طوری که ذائقه همه مشتریان را در برمیگیرد. معمولاً فود کورت ها در مراکزی تاسیس میشوند که حداقل دو یا سه سال از افتتاح آنها میگذرد و افراد زیادی به آنجا رفت و آمد میکنند. از دلایل تاسیس این غرفه های غذایی و فودکورت، صرفه جویی در زمان خرید افراد میباشد؛ بصورتی که افراد برای سرو غذا مجبور به خروج از مراکز تفریحی و تجاری نباشند. اولین مجموعه غرفه های غذایی در مرکز خرید واقع در نیوجرسی آمریکا، به نام پارموس پارک در سال ۱۹۷۴ تاسیس گردید.

اهداف تاسیس غرفه های غذایی

در مراکز تفریحی و تجاری، افراد زیادی رفت و آمد میکنند و ساعت‌ های زیادی را صرف تفریح و خرید میکنند. وجود غرفه های غذایی در این مراکز میتواند به افراد این امکان را بدهد که بدون عجله برای خروج از این مراکز به منظور صرف غذا و رفع گرسنگی، به ادامه خرید خود بپردازند و هنگام گرسنگی، غذایی مختصر و سریع بخورند. همچنین وجود غرفه های غذایی با منوهای متنوع در این مراکز، باعث میشود افراد بتوانند غذایی که با ذائقه آنها سازگار است را میل کنند و با صرف کمترین زمان ممکن غذا بخورند، سپس به ادامه خرید بپردازند و زمان بیشتری را در این مراکز بگذرانند. با افزایش مدت زمانی که افراد در این مراکز حضور دارند، میزان فروش مغازه ها و واحدهای این مراکز تجاری تفریحی نیز افزایش میابد. مشتریان میتوانند بدون خروج از این مراکز و بازگشت مجدد، یا نیمه رها کردن خرید، به ادامه خرید خود بپردازند.

مزایای تاسیس غرفه های غذایی

وجود غرفه های مختلف غذایی در یک مکان، نشان از تنوع غذایی بیشتر میباشد. به طوری که جوابگوی سلیقه و ذائقه تمام افراد مراجعه کننده به این غرفه ها میباشد. برای مثال، بچه های کوچک، افراد مسن، افراد گیاهخوار و …، میتوانند در این غرفه های غذایی، بنابر سلیقه و ذائقه شخصی، سرویس گرفته و غذا میل کنند. وجود میز و صندلی ها در وسط فود کورت، باعث میشود خانواده ها بتوانند در کنار هم و حتی با اشتراک گذاشتن غذاهای خود، به غذا خوردن مشغول شوند. در این فود کورت ها و غرفه های غذایی، مراجعه کنندگان زیادی با سلیقه های مختلف حضور دارند. غذا در این مراکز به صورت سلف سرویس و بیرون بر ارائه میشود و قیمتی مناسب تر و تنوع بیشتری نسبت به رستوران و کافی شاپ های بیرون دارند.

سرویس دهی در غرفه های غذایی

سرویس دهی در غرفه های غذایی، بصورت بیرون‌ بر میباشد، اما نه بصورت بسته بندی شده. بدین صورت که غذا یا نوشیدنی سفارش داده شده را روی سینی قرار میدهند و افراد باید بنابر نیاز و غذایی که سفارش داده اند، دستمال، نمک، فلفل، قاشق، چنگال، کارد و … را از روی کانتر، که در غرفه های غذایی قرار دارد، بردارند و استفاده کنند. پس از خوردن غذا باید سینی و تجهیزاتی که از غرفه گرفته اند را به غرفه تحویل داده و میز را به حالت اولیه برگردانند. امکان سرو غذا در غرفه های غذایی وجود ندارد. افراد برای گرفتن غذا، باید غذا را سفارش داده و هزینه آن را پرداخت کنند، سپس غذا را از پیشخوان تحویل گرفته و به وسط سالن که میز و صندلی ها قرار دارند، ببرند و میل نمایند‌. سرویس‌ دهی غرفه های غذایی، مانند فست فودهای سلف سرویس میباشد.

اجزای غرفه های غذایی

غرفه های غذایی باید دارای پیشخوان و کانتر فروش باشند، که بتوانند سفارش مشتری را ثبت کرده، غذا را آماده کنند و به مشتریان در زمانی کوتاه، تحویل دهند. سرو غذا میتواند در محیط فود کورت یا خارج از مجموعه انجام گردد. تنوع غذایی در غرفه های غذایی، باید بصورتی باشد که سلیقه همه افراد را در برگیرد. برای جذب مشتری، بهتر است علاوه بر غذاهای ایرانی، غذاهای کشورهای دیگر، مانند: غذاهای ترکی، ایتالیایی، مکزیکی، عربی، چینی و … نیز ارائه شود. علاوه بر رستوران در غرفه های غذایی، میتوان فست فود، کافی شاپ و چای خانه نیز در این غرفه ها تأسیس کرد و غذا و نوشیدنی های متنوعی را در اختیار افراد قرار داد. همچنین برای افرادی که تمایل دارند در خارج از این سالن ها غذا را سرو کنند، باید خدماتی برای ارائه غذا بصورت بیرون بر، در بسته بندی های مخصوص در نظر بگیرند.

نقشه غرفه های غذایی

غرفه های غذایی، معمولاً در اندازه های سه تا شش متری ساخته میشوند. در ساخت غرفه ها، باید مکان‌ هایی مانند، آشپزخانه، مکانی برای شستشو، رختکن و مکانی برای نشستن و استراحت آشپز، تعبیه شود.

تجهیزات غرفه های غذایی

تجهیزات غرفه ها، بنابر فعالیت و خدمات غذایی و نوشیدنی که ارائه میدهند، مشخص میشود. همانطور که ذکر شد، غرفه های غذایی، مجموعه ای از رستوران ها، کافی شاپ ها و فست فودها میباشد که منوی غذایی آنها و میزان فروش، برای تعیین تجهیزات مورد نیاز غرفه های غذایی، موثر میباشند.
تجهیزات آماده سازی: برای پختن و سرو غذا، به تجهیزاتی برای آماده سازی نیاز دارید، مثلاً برای آماده سازی مواد اولیه غذا به تجهیزاتی مانند: تخته کار، قابلمه، چرخ گوشت و … احتیاج دارید و برای سرو غذا، به کانترهایی برای قاشق، چنگال، خوراکی های سرد و گرم و …، همچنین ریل و رف، برای قرار دادن سینی حاوی غذا و نوشیدنی، نیاز دارید.

تجهیزات پخت:

آماده کردن تعداد غذاهای زیاد در زمان کم، به تجهیزاتی برای پخت غذا، مانند: مایکروویو، اجاق گاز، سرخ کن، گریل، اسپرسو ساز، فر و …، بنابر نیاز و ابعاد غرفه، نیاز میباشد.

تجهیزات نگهداری:

برای سالم ماندن مواد اولیه و غذاهای پخته شده، به یخچال برای فاسد نشدن و تازه ماندن، فریزر برای فریز کردن غذاهای گوشتی، گرمخانه های شیشه‌ ای برای نگهداری از غذاهای پخته شده، انبار حاوی قفسه برای نگهداری از مواد اولیه و خشک و تفکیک مواد، یخ ساز و … نیاز دارید.

تجهیزت شستشو:

برای پخت و سرو غذا، به ظروفی تمیز و بدون چربی نیاز دارید. ظروف پس از مصرف، برای استفاده مجدد، باید در ماشین ظرفشویی یا سینک ظرفشویی شسته شوند و روی آبچکان، خشک شوند. ماشین ظرفشویی صنعتی مکانیزه، حجم زیادی از ظروف را در مدت زمان کمی شسته و از هرگونه آلودگی پاک میکند. همچنین آنها را ضد عفونی کرده و برای استفاده مجدد آماده میکند.

طراحی و ساخت غرفه های غذایی

برای طراحی و ساخت غرفه های غذایی، باید مواردی را در نظر گرفت که به شرح زیر میباشند:

انتخاب محل غرفه های غذایی:

محلی مناسب برای راه اندازی غرفه های غذایی، که میتواند یک مرکز تفریحی و تجاری باشد، یا بصورت اختصاصی، فضایی سر پوشیده، به عنوان فود کورت باشد.

علاقه اکثریت:

برای کارآمد بودن این غرفه های غذایی، ابتدا بهتر است ببینید با چه طیف سلیقه و رنج سنی رو به رو هستید و طبق ذائقه اکثریت منوی غذایی را تعیین کرده و به میزان لازم تعداد غرفه ها را در نظر بگیرید. به طوری که منوی غذایی طبق سلیقه و ذائقه مشتریان نوشته شود و تعداد غرفه ها طبق جمعیت، رفت و آمد در آن مکان و وضعیت اقتصادی اکثریت تعیین گردد.

زیر ساخت‌ ها:

فضایی که غرفه های غذایی در آن قرار میگیرد، باید دارای نورگیر، تهویه ی مناسب هوا، رختکن، سرویس بهداشتی، آشپزخانه، انبار و … باشد.

دکوراسیون و طراحی غرفه های غذایی

نقشه نحوه چیدمان تجهیزات داخل غرفه ها، نحوه قرارگیری پیشخوان و کانتر فروش، همچنین زیر ساخت آشپزخانه با ابعاد مناسب، از مواردی است که در طراحی و ساخت غرفه ها باید به آنها دقت شود. برای طراحی فود کورت، نحوه چیدمان غرفه های غذایی، میز و صندلی های وسط سالن، محل سرویس بهداشتی و فاصله آنها، از نکاتی در طراحی فود کورت است که باید رعایت شوند.

ساخت و نصب تاسیسات غرفه های غذایی

پس از طراحی نقشه ساخت غرفه، مکان قرارگیری تجهیزات مورد نیاز در آن و تعیین اندازه آشپزخانه، غرفه های غذایی را طراحی کرده و در ابعاد مناسب، میسازند.

سخن پایانی

وجود غرفه های غذایی و امکان تهیه سریع غذا با هزینه مناسب، هنگام خرید و تفریح در مراکز تجاری و تفریحی، یکی از لذت بخش ترین و پر طرفدارترین ایده هایی بوده که تا به حال انجام گرفته است. زمانی که پس از راه رفتن های طولانی برای خرید خسته و گرسنه شده اید، میتوانید از غرفه های غذایی، طبق سلیقه و ذائقه خود و خانواده، در مدت کوتاهی، غذاهای مورد نظر خود را سفارش داده و تحویل بگیرید. اگر قصد ساخت و خرید غرفه های غذایی، یا تعیین دکوراسیون داخلی آن را دارید، میتوانید از غرفه سازی فرارنگ کمک بگیرید و در زمان کوتاهی، صاحب غرفه های غذایی، با بالاترین کیفیت و مناسب ترین هزینه بشوید.

[wp-review]

آخرین مقالات فرارنگ
مطالب ما را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button