مراحل ساخت انواع غرفه‌های نمایشگاهی

ساخت غرفه‌های نمایشگاهی

فهرست مطالب

وقتی شما از یک نمایشگاه بازدید می‌کنید اولین چیزی که شما را به سمت یک غرفه جذب می‌کند، چیست؟ محصولات و خدمات غرفه‌ها یا ایده‌های طراحی نوآورانه آن؟ یا طراحی گرافیک منحصر به فرد غرفه که آن را متمایز ‌می‌کند؟ مرکز ثقل تمام این‌ها درواقع طراحی و ساخت خلاقانه آن غرفه نمایشگاهی است. قوانین جهانی مشابهی برای طراحی و ترکیب عناصر مختلف در غرفه‌سازی وجود دارد. اما هماهنگی میان این عناصر منجر به جذابیت بصری آن غرفه می‌شود. اول از همه، شما باید یک هدف روشن برای شرکت در یک نمایشگاه داشته باشید، خواه این هدف ایجاد آگاهی از نشان تجاری شما باشد یا راه‌اندازی و معرفی یک محصول جدید یا برای اهداف شبکه‌ای، فرقی ندارد. این هدف باید برای بازدیدکنندگانی که از کنار غرفه نمایشگاه شما عبور می‌کنند، به چشم بیاید.

 

مراحل ساخت غرفه‌های نمایشگاهی

 

طراحی در غرفه سازی

بعد از آن‌که هدف از شرکت در نمایشگاه را برای خود و تیم‌تان مشخص کردید، آن وقت می‌توانید ایده‌های خلاقانه‌ای برای طراحی غرفه ایجاد کنید که به تحقق آن هدف کمک کند. طراحان باید نمای ذهنی بزرگ‌تری را در نظر داشته باشند. مرحله طراحی، مرحله آزمون و خطا است. بنابراین طراحان باید انعطاف‌پذیر باشند تا آن تغییرات را بدون به خطر انداختن یکپارچگی و ایده پروژه تطبیق دهند. طراحی غرفه شما از مکان و متراژی که برای آن در نظر دارید تا گرافیک و نورپردازی و چیدمان، همگی بر وضعیت نشان تجاری شما و آینده کسب و کارتان موثر است. مشخص است که در مرحله طراحی شما محدودیت فضایی را که می‌خواهید در آنجا اقدام به غرفه سازی کنید، در نظر گرفته‌اید. این‌که مثلاً اگر بخواهید فقط محصولات را در محل نشان بدهید یا نه، بخواهید آنجا اتاق جلسه سرپوشیده، یا انباری یا اتاق کارکنان داشته باشید یا مثلاً پیشخوان چه اندازه باشد، چه نوع غرفه‌ای نیاز شما را بهتر برآورده می‌کند.
شما براساس نوع کسب و کار و بازاریابی نشان تجاری خود چه مقدار به فضا و تا چه اندازه به ارتباط با مشتری نیاز دارید. بر طبق این نیاز چهار نوع غرفه وجود دارد:
• ردیفی یا خطی: از سه جهت به سمت غرفه‌های بغل پوشیده است و تنها از یک جهت با مشتری ارتباط دارد. تمرکز جلب نظر در این نوع غرفه‌ها بیشتر بر دکوراسیون داخلی است.
• نبشی یا گوشه و یا دوبر: از دو جهت باز است و بیشتر از غرفه ردیفی در معرض دید و گذر مشتری است.
• شبه جزیره‌ای یا انتهایی: از سه سمت رو به مشتری باز است. غرفه محبوبی برای اجرای طرح‌ها و تبلیغات است. هزینه بالاتری نیاز دارد و در اینجا محصولات بیشتر در معرض دید هستند.
• جزیره‌ای یا بلوکی: تعداد این غرفه‌ها در فضای نمایشگاه محدود است. از هر چهار جهت رو به مشتری باز است و بنابراین ورود و خروج مشتری به آسانی میسر است. فضا برای انواع طراحی و پاتیشن‌بندی بر طبق سلایق مختلف مناسب است. محبوب، خاص و ارزشمند و گران است.

 

طراحی در غرفه سازی

 

ساخت غرفه نمایشگاهی

1. ایجاد
غرفه‌های نمایشگاهی یا خودساخته هستند و یا پیش ساخته:
خودساخته یا چوبی: این غرفه‌ها از ورق‌های نئوپان یا MDFتولید می‌شوند اما چهارچوب برخی از آن‌ها آهنی هستند. این نوع غرفه‌ها تا حد زیادی قیمت غرفه سازی را پایین می‌آورند. بر پایه سلیقه و خلاقیت غرفه‌دار ساخته می‌شود و در رنگ و طرح متنوع هستند. می‌توانند از شیشه، پارکت، سرامیک برای کف‌سازی ساخته شوند.
غرفه‌های پیش ساخته: شامل سه نوع غرفه مدولار، غرفه ماکسیما و غرفه اسپیس فریم (space frame) است. محصول نهایی غرفه پیش ساخته باید توانایی تحمل فرآیند حمل و نقل و نصب را داشته باشد.
2. نصب
آخرین مرحله در داشتن یک غرفه نمایشگاهی عالی، نصبی است که تضمین می‌کند غرفه به درستی ساخته و راه‌اندازی شده است:
نصب مدولار
در حالی‌که گفته می‌شود مدولار برای فضای بسته مناسب است اما مدل‌های مقاوم آن را نیز تولید کرده‌اند که برای فضای بیرون کاربردی است. این مدل‌ها از پروفیل‌های آلومینیومی یا با قطعاتی مشابه این ساخته می‌شوند. مصالح دیگری که در ساخت مدولار مورد استفاده است از قرار ام دی اف mm6، استراکچر است و در سبک‌های مدرن خود با موادی مثل نئوپان و پلاستیک تزئین می‌شوند. این نوع غرفه در متراژهای مختلف قابل نصب است. پایه، قید و پنل آن در ارتفاع عموماً 240 سانتی متر و اتصال آن‌ها به هم به فاصله یک متر است.
ماکسیما
ماکسیما نوعی از غرفه‌های مدولار هستند، با این تفاوت که در ابعاد بزرگ‌تر اجرا می‌شوند. طراح در این نوع غرفه‌سازی برای مدل ساخت خود فضای کافی در اختیار دارد و طراحی آن سریع است. در این نوع سازه نوع قید و پنل و رنگ ماکسیما با مدولار متمایز است. تنوع طرح به شرکت سازنده مربوط می‌شود و پایه پنل‌های رنگی بیشتر از سه متر است.
اسپیس فریم (space frame)
چه غرفه‌سازی نمایشگاهی بیرونی باشد و چه درونی تفاوتی ندارد، الگوی همه پروژه‌ها یکسان است و غرفه‌ها منظم در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. این نوع سازه از استحکام بالایی برخوردار است و از فلز با آلیاژهای مختلف ساخته می‌شود. اسپیس فریم ترکیب چند شکل هندسی است که در کنار هم با بست‌های اسپیس نصب می‌شوند. این داربست فلزی دارای سقف برزنتی یا چادری مقاوم در برابر باد و باران است.
پنل‌های آلومینیومی
این پنل‌ها برای غرفه سازی سبک و قابل حمل، مقاوم است و قابل تطابق با همه محیط‌ها است. دارای قابلیت چند بار استفاده و نصب آن سریع و آسان و مقرون به صرفه است.
3. سازماندهی تدارکات در غرفه
ترتیبی دهید که تجهیزات لازمی که برای غرفه در نظر گرفته‌اید، در حین نصب اجاره و در غرفه برپا شوند. در غرفه‌های مدرن می‌توان با دیواره‌ سبز (Green wall)، بنر، قاب‌های چوبی آن‌ها را تزئین کرد. در برخی غرفه‌های مدولار از دیوارچه‌های لایت باکس، پلکسی گلاس یا چاپی برای زیباسازی غرفه استفاده می‌کنند. میز و صندلی، دوربین مداربسته، وای فای رایگان و غیره همگی تدارکاتی است که می‌توان به عنوان امکانات جانبی در غرفه سازی در نظر گرفت.
4. برچیدن غرفه
شرکت سازنده غرفه پس از پایان نمایشگاه این مرحله را با همان دقت ساخت اجرا می‌کند.
5. ذخیره‌سازی و بازیافت
با پیروی از پروتکل مناسب مدیریت زباله توسط شهرداری شهری که نمایشگاه در آن برگزار شده است، دستور کارهای مربوط به دفع و بازیافت مواد مورد استفاده در غرفه مربوطه توسط شرکت سازنده انجام می‌شود.

[wp-review]

آخرین مقالات فرارنگ
مطالب ما را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button