آشنايي با نقش رنگ ها در دكوراسيون داخلی

رنگ در دکوراسیون داخلی

آشنايي با نقش رنگ ها در دكوراسيون داخلی

روان شناسی رنگ ها یک شاخه نظری نیست که تنها به بخش آکادمیک محدود شود، بلکه گستره تحقیقات این حوزه در زندگی روزمره عموم مردم نمود پیدا می کند. روان شناسی رنگ ها در دنیای تجاری امروز حائز اهمیت است و می توان اظهار داشت که هر چیزی را که در اطراف خود می بینیم به گونه ای در ارتباط مستقیم با این علم است. رنگ تاثیر فیزیکی و روحی خاصی را بر روي افراد میگذارد و افراد واکنش هاي متفاوتی نسبت به رنگ هاي مختلف از خود نشان می دهند، عکس العمل افراد به فاکتورهاي متعددي نظیر فرهنگ، جنسیت، سن، موقعیت احساسی و ذهنی، به تجربه هاي خاص فردي بستگی دارد. البته نوع و شدت این واکنش ها نیز منحصر بفرد است . رنگ ها داراي نیروي خاصی هستند و هر یک از طیف ها یک احساس عمیق را در محیط القا می کنند. رنگ ها عمیقا بر حالات، روحیه، رفتار و روابط عمومی و اجتماعی تاثیر میگذارند و سبب میشوند شما شدیدا احساس اعتماد به نفس و یا احساس نشاط و سرزندگی کنید و همچنین این امکان وجود دارد که احساس کسلی و بی حوصلگی را به شما القا کنند.
آشنایی با تاثیر رنگ‌ها و استفاده از آن‌ در جای مناسب یکی از اصلی‌ترین نکات در دکوراسیون داخلی است. مهم‌ترین نقش را در طراحی و دکوراسیون داخلی، رنگ‌ها بر عهده دارند. رنگ جزء مهمی در ایجاد سطح کیفی داخل ساختمان است، می بایست قبل از هرچیز طرح کلی رنگ را در روند طراحی مورد بررسی قرار داد. بهترین رویکرد نسبت به انتخاب رنگ این است که آن را جزء مهمی در طراحی در نظر بگیرم به جاي آنکه آن را به شکلی سطحی و پیش پا افتاده بعد از اتمام کار مورد توجه قرار دهیم . هر چیزی که می‌بینیم دارای رنگ است. رنگ‌ها معنی‌دار بوده و نوع احساس ما را منعکس می‌کنند. هریک از رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، بنفش، سیاه، سفید، خاکستری و قهوه‌ای معنی خاصی دارند. استفاده از چرخه رنگ و تلفیق آن‌ها، شما را به ایده‌ای که در نظر دارید، نزدیک می‌کند. برای تغییر فضایی که در آن قرار دارید و انجام دکوراسیون باید بتوانید انتخاب رنگ کرده، آن‌ها را تلفیق کنید. رنگ ها به دو دسته گرم و سرد تقسیم می شوند.نگاهی به رنگ هایی که در زیر لیست کرده ایم بیندازید، چند ثانیه صبر کنید و با خود بیندیشید که هر کدام از آنها چه احساسی در شما ایجاد می کنند.

آشنايي با نقش رنگ ها در دكوراسيون داخلی
آشنايي با نقش رنگ ها در دكوراسيون داخلی

چند تاثير مهم رنگ در دكوراسيون داخلي

  • متمرکز و یا منحرف کردن توجه
  •  برانگیختن احساسات و ایجاد حال و هواي خاص در محیط.
  • تنظیم مقیاس فضا براي این که کوچکتر و یا بزرگتر به نظر برسد.
  • تقسیم و تعیین فضا.
  • وحدت و یا یکپارچگی فضا.

رنگ‌های گرم و سرد

انواع رنگ‌های قرمز، زرد و نارنجی در چرخه رنگ، گرم هستند و با افزایش آدرنالین موجب بالا رفتن فشار خون، افزایش تنفس و در نهایت افزایش درجه حرارت و احساس گرما می‌شوند. رنگ‌های پررنگ‌تر احساس بیشتری ایجاد می‌کنند.
رنگ‌های سبز و آبی در چرخه رنگ سردند، ضربان قلب را کم کرده، ماهیچه‌ها را ریلکس و دمای بدن را پایین می‌آورند و حس سرما می‌دهند.
بنفش می‌تواند بسته به درصد رنگ‌های تشکیل‌دهنده آن هم گرم و هم سرد باشد. اگر رنگ آبی آن بیشتر باشد، سرد و اگر قرمز بیشتر باشد، گرم خواهد بود. از ویژگی‌ها رنگ‌ها به نفع خود در دکوراسیون استفاده کنید.

آخرین اخبار فرارنگ
Call Now Button